dinsdag 10 juli 2012

Piramides klimmen

Het kostte nogal wat moeite, maar Teuto's laatste moeilijke route - Die Hexe, 7b - is nu ook gedaan. Deze combinatie van Banane en Alien is - in tegenstelling tot deze beide routes - erg continu. Ondanks de beperkte lengte van 13 meter, kan ik me niet herinneren ooit zo hard tegen verzuring te hebben gevochten als in de laatste meters van Die Hexe. Het voelde uiteindelijk niets makkelijker - eerder moeilijker - dan Alien en dat legt natuurlijk meteen een zwakte (lees: trainingsdoel) bloot: duur. Na heel wat leesuurtjes heb ik inmiddels een redelijk concreet idee van hoe ik mijn training de komende periode wil aanpakken. Daarnaast ga ik bij wijze van experiment mijn prestaties op rots in een geleidelijke, maar continue vooruitgang forceren. Dat is althans waar ik op hoop...

Het idee is vrij simpel: om een nieuw niveau te klimmen, is een solide basis in de onderliggende niveaus belangrijk. Sla een niveau over of schiet snel een paar niveaus omhoog met slechts een enkele beklimming per niveau en stagnatie is uiteindelijk onvermijdelijk. Het kan erg lang duren om deze uitschieters omhoog weer te overtreffen. Door mijzelf te dwingen 'piramides' te klimmen, bouw ik voor elk nieuwe niveau gestructureerd een basis op in de waarderingen eronder. Mijn eerste pyramide (voor routes) voegt 4 7b, 2 7b+'en en een 7c toe aan mijn huidige beklimmingen, voordat ik mijn eerste 7c+ klim.


Het dwingt me te werken aan een basis in het 7b-7c gebied, maar ook om steeds moeilijker routes te proberen en niet te blijven hangen in lagere waarderingen. De volgende piramide ziet er vergelijkbaar uit, maar begint met 7b+ en topt bij 8a. Vooruitgang klonk nog nooit zo makkelijk! Nu nog even doen, ik heb mijzelf voor de eerste piramide tot het begin van het boulderseizoen in oktober gegeven. De eerste 7b is met Die Hexe in ieder geval binnen en het voelt goed om het als een bewuste stap naar mijn eerste 7c+ te beschouwen. Hopelijk wordt het regenachtige weer snel beter en kan ik er meer aan toevoegen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten