zondag 17 februari 2013

Kringproces

Alweer een bericht over boulderen in het Ruhrtal! Ik ben beland in een kringproces waarin ik telkens een openstaand project uitklim en weer een boulder onbeklommen achterlaat met het idee dat hij de volgende keer zeker gaat lukken. Tijdens het vorige bezoek aan het Ruhrtal waar ik over schreef, maakte ik al alle bewegingen van 'Hangwaage' 7A+, maar was ik al te moe om alle bewegingen te linken. In het gezelschap van Cash, Koen, Matt en twee van zijn Duitse vrienden kon ik de boulder ditmaal vrij snel klimmen. Onderstaande korte video toont de beklimming, zowel door Koen als door mijzelf. Cash hield zich in dit grote gezelschap wat meer op de achtergrond en wist - snuffelend en gravend op een veilige afstand - buiten beeld te blijven. Ik zal hem voor al zijn fans in de volgende video weer een grotere rol geven!



Toen ik na Hangwaage de laatste 6C+ en 7A van het gebiedje ook klom, zat er weinig anders op dan iets veel moeilijkers proberen. Tot mijn eigen verbazing lukte het me om alle bewegingen van de moeilijkere variant van Hangwaage ('Neuseeland auf Kiwi', ongeveer 7B+) te maken. Na een aantal pogingen begonnen mijn vingers echter te protesteren tegen de kleine randjes en besloot ik mijn laatste energie te richten op een variant van 'Das Glasperlenspiel', volgens de database een 7B+. De boulder bestaat uit een tweetal moeilijk passen naar en vanaf een slechte sloper op een dakkant en pakt daarna 'Weg durchs Nangijala' 7A+ op. Omdat ik die boulder de vorige keer al heb geklommen, hoefde ik dus nog maar een paar nieuwe passen te oefenen. Na vijf minuten had ik de truc door - met mijn voeten zo diep mogelijk onder het dak kan ik aan de sloper blijven hangen - en ben ik tot drie maal toe uit de allerlaatste pas gevallen... De vermoeidheid speelde me na 5 uur boulderen parten. Voor balen had ik echter helemaal geen tijd, ik was veel te blij verrast dat de boulder binnen de mogelijkheden bleek te liggen. Als ik eerlijk naar mijzelf blijf, dan vind ik het geheel niet veel moeilijker dan Weg durchs Nangijala en mag het daarom volgens mij geen 7B+ heten. Maar dat drukt de pret niet, het lijkt eindelijk weer tijd om moeilijkere dingen te gaan proberen en de grens te verleggen! Ik heb dus weer een reden om gauw terug te gaan en uitgerust in deze boulder te stappen. Het lijkt erop dat ik nog even in het kringproces moet blijven hangen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten