donderdag 2 januari 2014

Reboot

Eind september ging het mis: een week in Rome met 5 gymnasium kostte me veel slaap en minder dan een week erna was de overdracht van het huis dat Michelle en ik voor ons samen hebben gekocht. En hoe hard ik ook geroepen heb dat ik voor klussen geen tijd zou hebben: ruim een maand heb ik elke minuut waarin ik niet voor school werkte in het huis staan klussen. Overdag werken, 's avonds klussen, 's nacht lessen voorbereiden en nakijken was wekenlang de routine. Voor slapen was amper plek, laat staan voor klimmen. Midden november verhuisden we en een week van chaos, uitpakken en inrichten volgde, wederom zonder klimmen. Het heeft me nog eens vier weken gekost om de energie te vinden om weer enigszins consequent te gaan trainen.

Maar op 30 december stonden de sterren eindelijk weer goed: ik had tijd, een auto en na dagen van druilerig herfstweer scheen eindelijk de zon. Zonder al teveel verwachtingen ben ik naar het Ruhrtal gereden. Na drie en een halve maand zonder rots ben ik met alles tevreden. Het resultaat viel niet tegen: ik kon nog drie zevens boulderen en volledig onverwacht kon ik op deze voorlaatste dag van het jaar nog een doel verzilveren: 7A+ flash! Ik had een filmpje van de gedefinieerde boulder 'Korridor' gezien in de database van Stonevibes: vier pure powerbewegingen door een dak, flink op de schouders en dus helemaal mijn stijl. De flash voelde dan ook vrij eenvoudig. Direct ernaast heb ik een eveneens gedefinieerde, vergelijkbare boulder geopend. Tussen twee evenwijdige breuklijnen blijvend gaat hij met drie enorme bewegingen door het dak. Vanwege de dynamische aard van de passen en de enigszins op rails lijkende breuklijnen heb ik de boulder 'Railgun' genoemd. De moeilijkheid is denk ik hetzelfde als die van Korridor. Ik hang er een 7A suggestie aan voor alle aspirant herhalers!

Heel even heb ik nog de passen van de door Nick geopende boulder 'Zoete Mosterd' 7B+/7C geprobeerd, maar een zware kruispas lukte me nog niet. Het is natuurlijk ook wat optimistisch om na maanden amper geklommen te hebben direct weer op mijn 'oude' maximum te willen presteren... Desalniettemin wil ik de komende maanden weer wagen aan boulders op de grens van mijn kunnen. Werken aan de maximaalkracht is een mooi doel voor de komende tijd. Tegen het voorjaar moet er ook weer wat aandacht naar duur gaan: ik heb nog een 8a (route) project te voltooien!



Ondanks de dip van de afgelopen maanden en het niet voltooien van het 8a project, mag ik niet ontevreden terugblikken op het afgelopen jaar. Ik klom 25 routes door de hele zevende graad, met als hoogtepunt de flash beklimming van 'Geheime Blitzaktion' 7b+. Het boulderen ging dit jaar nog beter: ik klom 37 zevendegraads boulders. Het jaar ervoor waren dat er elf. 7B en 7B+ boulderde ik voor het eerst, net als 7A en 7A+ flash. Het meest trots ben ik op de beklimming van 'Drachenrachen' (hier het filmpje dat ik ervan maakte), die voor mij vele malen moeilijker voelde dan alle andere. Komend jaar wil ik de grens weer verder duwen. 7C boulderen lijkt haalbaar en ik hoop in het voorjaar fit terug te keren naar mijn 8a project in de Vogezen. Genoeg te doen!

Ik streef ernaar er weer uitgebreid over te schrijven en regelmatig een filmpje te maken. Ik blijk meer volgers te hebben dan ik ooit had verwacht! Op het moment van dit schrijven is deze blog nog 2 pageviews van de 5000 verwijderd en zijn mijn filmpjes al 3646 keer bekeken. Bedankt! Ik ga er natuurlijk mee door. Ik wens iedereen een sportief 2014!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten