vrijdag 1 maart 2013

Geen HardMoves, wel harde moves!

De HardMoves competitie zit erop en in het sterke deelnemersveld is het me net niet gelukt om de selectie voor de finale te halen. Ik zag het al wel een tijdje aankomen en was ruim voor het einde de motivatie al een beetje verloren. Het was des te meer een reden om veel buiten te gaan klimmen als de kans zich voordeed. In de afgelopen twee weken ben ik twee keer in een nieuw gebiedje in het Ruhrtal geweest, eenmaal met Frans (het was te koud voor Cash) en eenmaal met Cash alleen. Op een heuvelrug liggen daar in het bos diverse massiefjes met vooral steil overhangende boulders. Het zandsteen van het Ruhrtal is sterk gelaagd en vooral afgegraven. Van natuurlijke verwering is dus weinig sprake en door de afwisseling van sterke, compacte lagen en zachtere lagen zijn vaak grote daken van mooie kwaliteit gesteente ontstaan.

Een absolute highlight is de 'Katla Cave': een groot, horizontaal dak vol diepe barsten. De atletische stijl van klimmen draait meer om lichaamsspanning, hand- en voetverklemmingen en explosieve kracht dan om kleine randjes fixeren en is me helemaal op het lijf geschreven. Tijdens het eerste bezoek klommen Frans en ik in het dak vrij vlot de boulder 'Shelob' 7B. Aangemoedigd door dat snelle succes zette ik mijn zinnen tijdens het tweede bezoek op het langere en zwaardere 'Black smoke, white wings', volgens de database een 'solide 7B+' sinds een belangrijk, groot blok volledig uitgebroken is. Rond die plek bleken ook de cruxbewegingen te zitten en in eerste instantie voelden ze volkomen onmogelijk. Na een half uur puzzelen en proberen vond ik echter de juiste voetverklemming en kon ik de crux na wat oefenen consequent herhalen. Het eerste deel van de boulder bleek ook nog zwaar te zijn, maar sleet er met wat oefenen vrij vlot in. Toen ik er na een kwartiertje pauze doorheen klom, wist ik tot mijn eigen grote verbazing de crux ooefficiĆ«nt en zonder fouten uit te voeren en liet ik mij de beklimming niet meer ontglippen. Wat een verrassing en wat een geweldig gevoel!

Ik wil jullie de filmbeelden van deze boulder niet onthouden - ben er zelf veel te blij mee - en heb een video van de volledige boulder gemaakt. Binnenkort volgt een video met meer boulders - door mij en door Frans - in een hoger tempo, maar hier is alvast Black smoke, white wings:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten