woensdag 3 april 2013

Vier boulders

Een spontaan besluit om het Paasweekend te verlengen en een zonnige woensdag aan de rotsen van Avalonia door te brengen leverde een aantal mooie beklimmingen op. Terwijl ik de heuvel beklom, schoten vier herten gehaast tussen bomen weg, verder de heuvel op, weg uit de beschutte Buchenschlucht. Het bos was voor mij alleen en voor een moment was ik blij dat ik Cash de hertenjager niet bij me had.

Hoog op de heuvel, aan de rotsen van het Kirschblütental, kon ik me in alle rust concentreren op de lange boulder 'Nikita' 7A+ en de kleine randjes van 'Mamma Mia' 6C+. Het klimmen ging makkelijk vandaag en Mamma Mia lukte zelfs direkt in de flash poging. Een iets makkelijkere variant van Nikita (7A, met een totaal andere uitklim) was ook snel geklommen. Voldaan klom ik om de hoek, in de zon, de verrassende boulder 'Orange Mecanique' 6B en een 6B+ variatie ervan. En net toen ik begon te overpeinzen waar ik mijn crashpad vervolgens naartoe wilde slepen, kwam Daniel Pohl de heuvel af wandelen.

In zijn gezelschap ben ik weer naar de Katla Cave gelopen - het lijkt een onvermijdelijke tussenstop bij elk bezoek aan Avalonia - waar hij mij een nieuwe boulder toonde die hij de dag ervoor geopend had. Tijdens het vorige bezoek bekeken we de lijn al samen en leek het ons verschrikkelijk moeilijk vanwege een erg klein greepje waar een flinke pas naartoe en een flinke pas vandaan gemaakt moeten worden. Het bleek echter reuze mee te vallen: met een slimme voetverklemming is het te doen. Wat een wonderlijk gevoel toen ik voor het eerst aan het kleine greepje in het horizontale dak kon blijven hangen!  7B, aldus Daniel en hij gaf de boulder de verschrikkelijke naam 'Kankra' (het is de naam die de reuzespin Shelob in de Duitse vertaling van Lord of the Rings krijgt; 'Shelob' is ook de naam van de 7B boulder waar Kankra de begin- en eindgreep mee deelt). Maar waar Shelob nog erg makkelijk voelde voor 7B, deed Kankra deze waardering voor mijn gevoel al veel meer recht. Dankzij de tips van Daniel wist ik hem met mijn laatste energie toch nog te klimmen. Daniel herhaalde zijn boulder voor de video nog een keer, met gemak.

In de onderstaande video zijn vier van de zes boulders die ik klom te zien. De variaties op Nikita en Orange Mecanique heb ik eruit gelaten: teveel van hetzelfde. Het moet natuurlijk niet saai worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten